• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳

رجایی: انتقال پساب دیگر شهرستان‌ها به ذوب آهن مجوزی ندارد/قلدری و رانت ؛ سلاح ذوب آهن برای دستیابی به اهداف خود

  • کد خبر : 13116
  • 03 شهریور 1400 - 0:05
رجایی:  انتقال پساب دیگر شهرستان‌ها به ذوب آهن مجوزی ندارد/قلدری  و رانت ؛ سلاح  ذوب آهن برای دستیابی به اهداف خود
نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه با توجه به اینکه شرکت سهامی ذوب آهن برای دستیابی به اهداف خود با قلدری و رانتی هایی که پرداخت وارد میدان می شود، با فشارها و برنامه هایی که به مرحله اجرا رساند از توقف این پروژه جلوگیری کرد.

به گزارش نبض وطن، حسین رجایی در نشست با اعضاء شورای اسلامی زرین شهر اظهارکرد: شهرستان لنجان نخستین شهرستان در کشور به شمار می آید که پساب فاضلاب شهری را خریداری کرده و پس از تصفیه از آن در چرخه صنعت کرده است و این مسئله کاملا موفقیت آمیز بوده است و همین مسئله سبب شده استفاده از پساب در صنایع دیگر استان های کشور مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: چندماه پیش خبرمبنی بر امضاء تفاهمنامه انتقال فاضلاب از شهرستان فلاورجان با شرکت سهامی ذوب اصهان منتشر شد که این خبر باعث رنجش مردم شهرستان لنجان خصوصا شهروندان زرین شهر که چرا باید چنین تفاهمنامه ای که خطرات زیست محیطی به همراه دارد بدون روشنگری لازم به مرحله اجرا برسد.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروزه پساب فاضلاب به عنوان یک سرمایه به شمار می آید و برای فروش آن باید مراحل مختلفی طی شود، تصریح کرد: در اواخر سال ۱۳۹۷ درخواست خرید پساب توسط شرکت سهامی ذوب اهن به شهرستان های همجوار شهرستان لنجان از جمله نجف آباد و فلاورجان ارائه می شود و قراردادی که در سال ۱۳۹۹ در رسانه ها منتشر شد حداقل یکسال تا دوسال  زمان نیاز داشته تا به مرحله اجرا برسد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع پیگیری لازم جهت بررسی روند انتقال پساب شهرستان های فلاورجان، نجف آباد و بخش فولادشهر به کارخانه ذوب آهن در دستور کار بنده قرار گرفت و اقدامات متعددی چون دعوت از مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان و انجام بازدید میدانی از لاگون ها و… انجام شد.

رجایی اضافه کرد: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در پاسخ به این سوال که چرا انتقال پساب فاضلاب شهرستان های نجف آباد و فلاورجان به ذوب آهن بدون هماهنگی با شهرستان لنجان اجرایی شده اعلام کردند، زمانی که مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن قرارداد این پروژه را به امضا رساند، نماینده شهرستان لنجان در آن زمان درگیر مباحث حاشیه ای با ذوب آهن بود و امروز نیز به دلایل مختلف نمی توان این پروژه را متوقف ساخت.

وی عنوان کرد: با توجه به مطالبه شهروندان زرین شهر نامه رسمی به مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ارسال شد و علاوه براینکه این اقدام را نادرست دانستم، اعلام شد اجرای این پروژه قطعا تبعات اجتماعی گسترده ای را به همراه خواهد داشت و این مسئله سبب شد این مهم توسط مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان به مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان منتقل گردد.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در تماسی که مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان با بنده داشتند درخواست برگزاری جلسه ای درخصوص ارائه گزارش درخصوص پروژه انتقال پساب شهرستان های فلاورجان، نجف آباد و بخش فولادشهر نمودند و در این جلسه مسئول آبرسانی پروژه کارخانه ذوب آهن طرح را پرزنت کرد.

وی یادآور شد: براساس گزارشات ارائه در این نشست شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان اعلام کرد در گام نخست فاضلاب شهر فولادشهر، در گام دوم فاضلاب دو شهر و ۲۵ روستای شهرستان فلاورجان و در نهایت فاضلاب شهرستان نجف آباد پس از تصفیه برای استفاده به ذوب آهن منتقل خواهد شد.

رجایی متذکر شد: فاضلاب خریداری شده این شهرستان ها توسط خط انتقال وارد تصفیه خانه ای که شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان در ازاضی خود در ایمانشهر درحال احداث است منتقل شده و طی سه مرحله گندزدایی خواهد و در نهایت پسابی که برای استفاده صنعتی مناسب است به ذوب اهن و تصفیه خانه تکمیلی این شرکت منتقل و در چرخه قرار می گیرد و در نهایت وارد لاگون ها می شود.

وی افزود: در این نشست و پس از ارائه گزارش کارشناسان شرکت سهامی ذوب آهن مخالفت خود را درخصوص آبگیری مجدد لاگون ها اعلام کردم که مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان اعلام کرد در حال حاضر امکان خشکاندن لاگون ها وجود ندارد.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در واکنش به عدم امکان خشکاندن لاگون ها اعلام شد ذوب آهن بجای ابگیری مجدد لاگون ها می تواند همچون کارخانه فولاد سبا اقدام به خرید مخازن نفتی فاضلابی کرده و پساب مورد نیاز را در این مخازن و جایگزاری آن در اراض این کارخانه ذخیره کند.

وی با بیان اینکه انتقال پساب فاضلاب شهرستان های نجف آباد و فلاورجان به ذوب آهن همه بخش ها در شهرستان را درگیر کرده است، تاکید کرد: مصالح ملی ایجاب می کند صنایع آب بر همچون ذوب آهن مصرف آب خام خود را کاهش داده و به سمت استفاده از پساب حرکت کنند و ما نیز در این مسیر شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان را کمک خواهیم کرد اما برای تحقق این مهم مطالبات قانونی شهروندان و مسئولان شهرستان لنجان باید توسط شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان اجرایی شود.

رجایی ادامه داد: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در جلسه ای که در با هدف بررسی مباحث زیست محیطی در شهرستان لنجان برگزار شد اعلام کرد شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان برای ساخت تصفیه خانه تکمیلی این کارخانه هیچگونه مجوزی را ادریافت نکرده است.

وی اضافه کرد: همچنین اعلام شد برای انتقال پساب از شهرستانی به شهرستانی دیگر باید مجوزهای لازم اخذ شود که تاکنون شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان چنین مجوزی را اخذ نکرده است.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: طی مکاتبه ای که با مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان صورت گرفت اعلام شد تا زمانی که مجوز خط انتقال و احداث تصفیه خانه صنعتی توسط شرکت سهامی ذوب آهن اخذ نشده این پروژه باید متوقف شود.

وی یادآور شد: متاسفانه با توجه به اینکه شرکت سهامی ذوب آهن برای دستیابی به اهداف خود با قلدری و رانتی هایی که پرداخت وارد میدان می شود، با فشارها و برنامه هایی که به مرحله اجرا رساند از توقف این پروژه جلوگیری کرد.

رجایی خاطرنشان کرد: متاسفانه اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز در اجرای وظایف خود درخصوص جلوگیری از این پروژه کوتاهی کرد و برهمین اساس به مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اعلام شد رسما از وی شکایت خواهیم کرد همچنین مکاتبه ای با مدیرکل ذوب آهن اصفهان صورت گرفت.

وی متذکر شد: مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در پی انجام مکاتبه در تماس تلفنی به بنده اعلام کرد لاگون ها را خوشکانده و از آن برای ذخیره پساب استفاده نخواهند کرد.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به مباحث مطرح شده نیاز است تصفیه خانه ای که توسط شرکت سهامی ذوب آهن در ایمان شهر در حال احداث است از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد که این تصفیه خانه با چه هدفی در دست احداث بوده و چه استانداردهایی در آن باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: از دیگر مطالبه هایی که با جدیدت باید آن را دنبال کرد آن است که حوضچه های تصفیه خانه ایمان شهر باید به اندازه نیازی که کارخانه ذوب آهن اصفهان دارد باید احداث شود تا از ورودی فاضلاب بیش از حد نیاز این صنعت جلوگیری و نیاز به ذخیره آن در لاگون ها نباشد.

رجایی اضافه کرد: همچنین شرکت سهامی ذوب اهن اصفهان باید با سرعت هرچه بیشتر مجوزهای لازم را جهت احداث تصفیه خانه تکمیلی ذوب آهن اخذ کرده ضمن اینکه فاصله این تصفیه خانه باید با شهر رعایت شده و استانداردهای لازم را نیز داشته باشد.

وی عنوان کرد: هیچ پسابی نباید وارد زرین شهر و لاگون ها شود چراکه ذوب آهن هزاران هکتار زمین در اختیار دارد و می تواند مخازن مورد نیاز ذخیره پساب را در این اراضی و با فاصله لازم از زرین شهر جای گذاری و از آنها استفاده کند.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وحدت مسئولان شهرستان لنجان و مدیریت شهری در راستای احقاق حقوق شهروندان خاطرنشان کرد: با پیگیری های صورت گرفته ۱۵۰ هکتار از اراضی همجوار لاگون ها در آینده نزدیک به زرین شهر الحاق خواهد شد و برهمین اساس باید برای خشکاندن لاگون ها تدابیر لازم اتخاذ و شرکت سهامی ذوب اهن اصفهان این مهم را به مرحله اجرا برساند.

وی تاکید کرد: تعداد قابل توجهی از سرمایه گذاران فعال در حوزه مسکن  برای سرمایه گذاری در این پروژه اعلام آمادگی کرده اند تا بتوان توسعه زرین شهر به سمت شمال شرق را رقم زد از این رو امیدواریم این مهم با سرعت هرچه بیشتر وارد فاز عملیاتی شود.

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=13116

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.