به گزارش خبرنگار نبض وطن، میثم محمدی در حاشیه بازدید از پروژههای عمرانی شهرداری زرین شهر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با آغاز فعالیت مدیریت شهری در دوره پنجم، اولویت نخست شهرداری زرین شهر اتمام پروژههای نیمه تمام در قالب برنامهای جامع و راهبردی برنامه ریزی شد تا علاوه بر عبور این پروژهها از چالشهای مالی، حقوقی و فنی که با آن مواجه بودند از تصمیمات توسعهای و عمرانی به صورت سلیقهای نیز جلوگیری شود.
وی افزود: زرین شهر همچون دیگر شهرهای ایران پروژههای عمرانی مختلفی را در دل خود جای داده که در دورههای مختلف مدیریت شهری و براساس نیازسنجیهای صورت گرفته و سیاستهای مدیران شهری به مرحله اجرا رسیدهاند که برخی از انان به دلایل مختلف از جمله تأمین منابع مالی و… نیمه تمام باقی مانده است.
شهردار زرین شهر تصریح کرد: اتمام پروژههای نیمه تمام شهرداری زرین شهر براساس مطالبات شهروندان و همچنین اهمیت آنها در خدمت رسانی هرچه بیشتر به شهروندان و کسب منابع جدید درآمد پایدار برای شهر و شهرداری دستور کار قرار گرفت، چراکه امروزه به دلیل مشکلات اقتصادی حاکم بر شهرداریها چنانچه پروژههای عمرانی توجیه اقتصادی نداشته باشند تأمین اعتبار آن توسط شهرداری به سختی صورت خواهد پذیرفت.
وی ادامه داد: ابر پروژه پارک سوار یکی از پروژههایی به شمار میآید که براساس مطالبات شهروندان در شش ماهه دوم آغاز فعالیت مدیریت شهری در دوره پنجم و حضور شهردار مورد توجه قرار گرفت تا با حرکت در مسیر بهره برداری از این پروژه علاوه بر تحقق خواسته شهروندان با بکارگیری مدلهای جدید تأمین مالی بدون اتکاء به منابع داخلی شهرداری این پروژه براساس برنامه زمانبندی به اتمام برسد.
محمدی اضافه کرد: با نگاه به تجربههای موفق دنیا در زمینه تأمین مالی پروژههای عمرانی، تیم مشاور توسط شهرداری انتخاب شد با بررسیهای اولیه وضعیت این مجموعه و قابلیت بهره برداری آن با شاخصهای جدید مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود آیا پروژهای که از آغاز آن بیش از یک دهه میگذرد قابلیت بهره برداری با کاربری تعریف شده را دارد.
وی عنوان کرد: با تعیین شاخصهای جدید توسط مشاور افق تازه ای برای اجرای پروژه پارک سوار زرین شهر تعریف شد، و در کنار مشاور اقتصادی طرح، مشاور حمل و نقل نیز دعوت به همکاری شد تا به بررسی چالشهای پیش روی این پروژه در حوزه حمل و نقل و ترافیک و… بپردازد و مشخص شود آیا کاربری تعریف شده برای پارک سوار همچنان برای تبدیل به پروژه حمل نقلی وجود دارد یا خیر.
شهردار زرین شهر خاطرنشان کرد: براساس بررسیهای صورت گرفته مشخص شد پروژه پارک سوار زرین شهر به دلایل مختلف از جمله هزینه بر بودن، مباحث اقتصاد شهر، ترافیکی و… قابلیت حمل و نقلی خود را از دست داده است از این رو با نظر کارشناسان تغییر کاربری این پروژه و تبدیل آن به پروژه تجاری-تفریحی در دستور کار قرار گرفت.
وی یادآور شد: پس از بررسیهای لازم شهرداری زرین شهر تصمیم گرفت در مسیر تغییر کاربری پارک سوار به هایپرمارکت، مرکز نمایشگاهی، شهر بازی سرپوشیده، رستوران، فود کورت و… گام بردارد از این رو پس از انجام مطالعات اقتصادی و بررسی لازم روند به گونهای طراحی شد که به دلیل بازگشت سرمایه این پروژه روند سرمایهگذاری در آن تسهیل شود.
محمدی گفت: در این مسیر مذاکرات متعددی در هیئت عالی سرمایه گذاری و همچنین کمیسیون سرمایه گذاری شهرداری زرین شهر با سرمایه گذاران بخش خصوصی از جمله رفاه، اتکا، مجموعههای کوثر، هایپر فاملی، کوروش، گروه صنعتی حلوا شکری عقاب و هایپرمی انجام گرفت تا پروژه پارک سوار احیا و علاوه بر بازگشت سرمایه، درآمد پایدار را نیز برای شهر و شهرداری کسب شود.
وی افزود: پس از اتمام مذاکرات یکی از سرمایه گذاران بخش خصوصی که اعلام کرده بود حدود ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه در گردش و تجهیزات لازم را در این مجموعه مستقر خواهد کرد به توافق رسید.
شهردار زرین شهر تصریح کرد: از آنجایی که اتمام پروژه ساختمانی پارک سوار یکی از چالشهای پیش روی این پروژه به شمار میآمد چراکه سرمایه گذارنی که در حوزه مارکتینگ و هایپر فعالیت دارند تمایلی به سرمایه گذاری در حوزه ساخت و ساز ندارد از این رو عنوان شد شهرداری پروژه را به اتمام رسانده تا به صورت موزای و همزمان این دو قرارداد اجرایی شود.
وی ادامه داد: شهرداری زرین شهر در راستای اتمام مباحث ساختمانی پروژه با سازمان همیاری شهرداریها مذاکراتی صورت گرفت و به نتایجی نیز دست حاصل شد اما با تغییر مدیریت در استان و تغییر رویکردها این مهم محقق نشد از این رو با سازمان عمران شهرداری اصفهان مذاکراتی انجام گردید.
محمدی اضافه کرد: سازمان عمران شهرداری اصفهان، سازمانی است که سالانه بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی برای شهرداری اصفهان انجام میدهد از این رو پیش نویس قراردادی آماده و براساس برآورد انجام شده برنامه ریزی شد ۲۵۰ میلیارد ریال در اختیار این سازمان قرار گیرد تا این پروژه به اتمام و بهره برداری برسد.
وی عنوان کرد: بخش جزئی از ۲۵۰ میلیارد ریال تعیین شده وجه نقد و مابقی از املاک موجود در شهر تأمین میشد از این رو لایحه ماده ۱۹ تدوین و تقدیم شورای اسلامی زرین شهر شد و این مسئله ابتدای چالش پروژه پارک سوار به شمار میآمد و علیرغم برگزاری جلسات متعدد اعضا شورای شهر به اجماع کاملی برای آینده این پروژه دست نیافتند.
شهردار زرین شهر خاطرنشان کرد: براساس بررسیهای تخصصی صورت گرفته اعلام شد چنانچه پروژه پاک سوار با کاربری جدید به بهره برداری برسد ماهانه بین هفت میلیارد ریال تا بیش از ۱۰ میلیارد ریال درآمد پایدار برای شهرداری ایجاد میکند اما متأسفانه شهرداری موفق به اتمام این پروژه نشد و باید امیدوار بود اعضا شورای دوره ششم بتوانند تصمیم قاطع و منطقی برای این پروژه اتخاذ کنند.