• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
با شیوع ویروس کرونا؛

مکتب تعزیه در نطنز رو به خاموشی است

  • کد خبر : 12406
  • 06 مرداد 1400 - 8:45
مکتب تعزیه در نطنز رو به خاموشی است
محقق و پژوهشگر تعزیه گفت: شیوع ویروس کرونا در ایران، آیین های عزاداری محرم از جمله تعزیه را همچون دیگر مراسم ها و برنامه های ملی و مذهبی تحت تاثیر قرار داده به گونه ای که بیش از دو سال است این هنر ارزشمند روند خاموشی به خود گرفته است.

اسماعیل مجللی محقق و پژوهشگر تعزیه در گفتگو با خبرنگار نبض وطن با اشاره به تاثیرات شیوع ویروس کرونا برمباحث فرهنگی اجتماعی اظهار کرد: اگرچه کووید ۱۹ پدیده‌ای ویروسی، بهداشتی و درمانی است و جنس متفاوتی از فرهنگ دارد اما طی مدت شیوع این ویروس شاهد مواجهه کرونا و فرهنگ و تاثیرگذار این دو مبحث بر یکدیگر بوده ایم به گونه ای که این ویروس بسیاری از فعالیت های اجتماعی و فرهنگی را به تعطیلی کشانده است.

وی با بیان اینکه فرهنگ، مجموعه‌ای از آداب و سنن به شمار می آیند که از پیشینیان به ما ارث رسیده است؛ افزود: کرونا بر روی نمود اجتماعی و هنرهای کهن به جا مانده از گذشتگان تأثیر گذاشته است، و در این میان هنر تعزیه نیز بی نصیب از این آسیب ها نمانده است.

محقق و پژوهشگر تعزیه تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا در ایران، آیین های عزاداری محرم از جمله تعزیه را همچون دیگر مراسم ها و برنامه های ملی و مذهبی تحت تاثیر قرار داده به گونه ای که بیش از دو سال است این هنر ارزشمند روند خاموشی به خود گرفته است وچنانچه این روند ادامه داشته باشد باید چشم انتظار فراموشی هنر تعزیه باشیم.

وی با بیان اینکه کتیبه ای در یکی از تکایای نطنز نصب شده که  قدمت آن به دوران قاجار باز می گردد، ادامه داد: شبیه خوانی، نمایشی مذهبی و دارای قدمتی دیرینه در شهرستان تاریخی نطنز است و چهارتکیه این شهرشامل تکیه مرکز شهر، تکیه ارشاد علیا، تکیه افوشته و تکیه سرشک با پیشینه تاریخی دوره‌های صفوی و قاجار از قدیم مراسم تعزیه خوانی برگزار می‌شود و نسل های بسیاری از برگزاری این آئین کهن مذهبی خاطرات بسیاری از دارند.

مجللی اضافه کرد: افسوس که طی دو سال گذشته شیوع ویروس منحوس کرونا سبب شده نوای یاحسین(ع) و اجرای تعزیه در این تکایا طنین انداز نشود.

وی عنوان کرد: تکیه مرکزی شهرنطنز که به دستور ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد ودرمیراث فرهنگی کشور نیز به ثبت رسیده همواره میزبان آئین شبیه خوانی بوده و اجرا نشدن این آیین برای دو سال پیاپی به دلیل شیوع ویروس کرونا این حسینیه تاریخی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. 

محقق و پژوهشگر تعزیه خاطرنشان کرد: شهروندان نطنز نیز از این اتفاق ابراز نارضایتی می کنند چراکه تعزیه با فرهنگ آنان آمیخته و اجرای شبیه خوانی که همواره برای آنان لذت بخش و یادآور رشادت های ائمه(س) بوده و تاثیر بسزایی در زندگی آنان داشته تبدیل به حسرت شده است .

وی با بیان اینکه اثرگذاری کرونا و فرهنگ اثرگذاری متقابلی است که اگر مدیریت نشود می‌تواند آسیب‌های بلندمدت فراوانی را به جامعه وارد سازد، یادآور شد: امروز زمان آن رسیده هیئت امنای تکایای نطنز با استفاده از ظرفیت های مختلف از جمله پخش در شبکه های مجازی، صدا وسیما و… تدبیری بیندیشند تا از تعطیلی برگزار برنامه های مذهبی از جمله تعزیه جلوگیری شود تا روح تازه ای در کالبد تکایای شهر دمیده شود.

مجللی با بیان اینکه  بی‌شک اجرای مراسم در فضاهای باز نسبت به مکان‌های بسته و سرپوشیده امن‌تر است، متذکر شد: مراسم تعزیه همچون دیگر فعالیت‌ها، طبق موازین و در چارچوب‌های پروتکل‌های بهداشتی در ایام محرم و صفر می تواند برگزار شود و باید امیدوار بود این مه در شهر نطنز نیز مورد توجه قرار گیرد.

گفتنی است؛  کتیبه ای که قدمت آن دوران قاجار باز می گردد به صورت شعرکتابت شده و بر روی ان چنین نقش بسته است: به عهد ناصرالدینشاه غازی آن شهنشاهی که فرمان همایونش روان بر خلق بحر و بر جهانداری جهان آرا که از معماری عدلش گرفته زیب و آبادی همه ویرانه ها یکسر به امر داور فرمانروا فرخ فریدون شه که زیبد پاسبان آستانش کسری و قیصر پناه ملک و ملت آنکه آید کلک و تیغ او شرار خرمن کفر و مدار دین پیغمبر چو والی گشت بر مرز نطنز از فضل یزدانی بهین شهزاده والا، سلیمانشاه جم افسر به سعی میرزا سید علی فرزند آن شاهی که تاجش سبز عمامه است و تختش نیلگون منبر حسین بن علی شاه شهیدان که از برای او به عالم تعزیت برپاست دائم تا صف محشر بنا گشت این حسینیه به یمن همت والا دوماه اتمام شد از دست استادان صنعتگر بنا میزد زهی عالی بنا کامد… برای دفع ماجوج شیاطین سد اسکندر

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=12406
  • منبع : زهرا جعفری

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.