• امروز : شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳

روحانی: احقاق حق ملت در مسائل فناوری‌های مدرن جزو اهداف دولت بود

  • کد خبر : 11541
  • 23 تیر 1400 - 11:11
روحانی: احقاق حق ملت در مسائل فناوری‌های مدرن جزو اهداف دولت بود
رییس جمهور با تاکید بر اینکه احقاق حق ملت در در زمینه مسائل فناوری‌های مدرن و تجارت و اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی و تولید از اهداف دولت یازدهم و دوازدهم بود، گفت: اینکه هفت قطعنامه فصل هفتی علیه ایران بدون اینکه یک لحظه اجرا شود، لغو شود در تاریخ سازمان ملل نادر و بی‌نظیر است.

به گزارش نبض وطن به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در نشست هیئت دولت با یادآوری روز گفت‌وگو و تعامل اظهار کرد: امروز ۲۳ تیرماه است و این روز در تقویم ما به عنوان روز گفت‌وگو تعامل سازنده با جهان آمده است.

وی افزود: پس از اقداماتی که دولت یازدهم برای از بین بردن تحریم ظالمانه و احقاق حقوق ملت انجام داد، روز بیست و سوم تیرماه ۱۳۹۴ بود که ما به توافق رسیدیم و به همین دلیل روز ۲۳ تیرماه روز گفت‌وگو و تعامل سازنده نامگذاری شد.

رئیس جمهور ادامه داد: برای دولت یازدهم و دوازدهم یکی از اهداف بسیار مهم احقاق حق ملت در زمینه مسائل فناوری‌های مدرن و تجارت و اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی و تولید بود و این هدف اصلی و مهم در دولت یازدهم بود و به نحوی در دولت دوازدهم هم تکرار شد.

روحانی یادآور شد: در سال‌های قبل برخی از مسائل در جامعه ما بود و در ذهن مردم این چنین بود یا برخی از افراد جامعه که قعطنامه‌هایی علیه ما در سازمان ملل تصویب شده است. هفت قطعنامه علیه ما تصویب شده است و این قطعنامه‌ها ذیل فصل هفت بوده و کاری نمی‌شود، کرد.

وی اضافه کرد: معمولاً وقتی کشوری را در شورای امنیت برای آن ذیل فصل هفت قطعنامه صادر می‌کنند، یا آن کشور مجبور می‌شود آن را اجرا کند یا گاهی هم به جنگ منجر می‌شود. اما اینکه در تاریخ سازمان ملل آمده باشد، کشوری ایستادگی و مقاومت کرده باشد تا در نهایت آن قعطنامه‌ها بدون اینکه یک لحظه اجرا شود، لغو شود جز موارد نادر و بی‌نظیر است.

رئیس جمهور یادآور شد: همچنین ما با آژانس در مسأله‌ای به نام PMD مواجه بودیم. مواردی که به عنوان احتمال فعالیت غیر صلح‌آمیز مطرح می‌کردند یکی از آدم‌هایی که تخصص و سابقه داشت می‌گفت صد سال دیگر هم PMD حل نمی‌شود و به عنوان یک اهرم در دست آژانس است.

روحانی تاکید کرد: اینکه دنیا قبول کند که ایران می‌تواند طبق قانون فعالیت غنی‌سازی داشته باشد، موضوع سخت و مشکلی بود. می‌گفتند ایران نباید غنی‌سازی داشته باشد و نمی‌شود که سازمان ملل و قدرت‌های بزرگ را وادار کرد که ما بتوانیم به راحتی غنی‌سازی داشته باشیم و مهمترین آن رفع تحریم‌ها بود که می‌گفتند تحریم‌ها به این سادگی‌ها قابل رفع نیست.

وی افزود: افراد باتجربه‌ای در دنیای سیاست و روابط بین‌الملل به من می‌گفتند اینکه ما بخواهیم با شش قدرت بزرگ مذاکره کنیم و به نتیجه برسیم، شدنی نیست و وقت تلف می‌شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: کاری که دولت یازدهم انجام داد که به نظر من در تاریخ کشور به عنوان یک فعالیت بسیار ارزشمند و حرکت مهم در فعالیت‌های سیاسی و روابط بین‌الملل ثبت است. اینکه ما در کمتر از ۱۰۰ روز اول توانستیم به یک توافق موقتی با ۱+۵ برسیم و با این توافق موقت ادامه تحریم‌ها متوقف شد. زیرا برنامه این بود که تولید نفت ما که که ۹۷۲ هزار بشکه بود قرار بود به‌تدریج ظرف یک سال ۲۰ درصد ۲۰ درصد کم کنند تا این رقم به صفر برسد.

روحانی اضافه کرد: یعنی بنا بود که اواسط سال ۹۳ نفت ما حتی یک بشکه فروش نرود، همانجا بود که متوقف شد و در برخی از مواد دست و بال ما آزاد شد، برخی از منابع بانک مرکزی آزاد شد، کلیاتی هم مورد قبول طرفین قرار گرفت که در واقع در همان توافق موقت طرف مذاکره ما قبول کرد که ایران می‌تواند غنی‌سازی داشته باشد یعنی اصل غنی‌سازی در همان توافق موقت پذیرفته شد.

وی ادامه داد: این بسیار مهم بود که دولتی با رأی مردم روی کار بیاید و قولی که به مردم داده ظرف ۱۰۰ روز یک قدم بسیار مهم برای شکستن تحریم و برای اینکه مردم به حق خودشان برسند، برداشته شود. بعد هم ما قدم به قدم جلو رفتیم و در فروردین سال ۹۴ به یک توافق کلی با ۶ کشور رسیدیم و در نهایت در ۲۳ تیر سال ۹۴ با ۱+۵ به توافقی تحت عنوان برجام رسیدیم.

رئیس جمهور افزود: البته هم در برخی از کشورهای ۱+۵ و هم در ایران روندهایی داشت که ما عبور کردیم و در دی ماه ۹۴، برجام اجرایی شد و تحریم برداشته شد، البته برخی از قدم‌ها آنی بود و برخی از قدم‌ها تشریفاتی را داشت ولی به هر حال همه دستورالعمل‌هایی که لازم بود از طرف اتحادیه اروپا و آمریکایی‌ها ابلاغ و اعلام شود، صورت گرفت و کار شروع شد.

روحانی تصریح کرد: نتیجه‌ای که می‌گیریم این است که از طریق گفت‌وگو و تعامل سازنده می‌توان مسائل پیچیده و مهمی که میان کشور ما و کشورهای بزرگ یا سازمان‌های بین‌المللی وجود دارد حل و فصل کرد، این موضوعی مهم بود.

وی ادامه داد: یک فکر این بود که گره با مذاکره باز نمی‌شود و یک فکر این بود ما در آخر باید زورآزمایی کنیم و در میدان زورآزمایی به جایی برسیم و با میز مذاکره و حرف زدن نه هیچ‌وقت PMD حل می‌شود و نه هیچ‌وقت ایران به غنی‌سازی می‌رسد و نه هیچ‌وقت تحریم برداشته می‌شود، هر سه انجام شد.

خبر تکمیل می‌شود…

لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=11541

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.