به گزارش نبض وطن به نقل از ایرنا، محسن حاجیمیرزایی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانها که به صورت ویدئو کنفرانس در ساختمان شهید رجایی برگزار شد؛ با تقدیر از زحمات مدیران کل در یک سال اخیر، اظهار کرد: حوادث طبیعی هرچند تلخ است و سلب آسایش را در پی دارد و عدهای را به زحمت میاندازد و رنج مردم را نیز به دنبال دارد، اما در عین حال فرصتی برای قویتر شدن و ظهور و بروز خلاقیتها است.
وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور، افزود: شرایط ایجاد شده در کشور مجالی برای تبدیل این تهدید به فرصت است، بنابراین از وضع پیش آمده باید برای نهادینه کردن فرهنگ رعایت مسائل بهداشتی استفاده کرد.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر لازم است باید همه امکانات موجود برای ضدعفونی کردن محیط مدارس بسیج شوند و از این تهدید یک فرصت اجتماعی برای آموزش و پرورش به وجود آوریم.
حاجیمیرزایی افزود: شرایط حاکم شده بر مدارس، فرصتی است تا مدارس در حوزه اطلاع رسانی، برخط شوند و به صورت مستمر این موضوع ادامه یابد.
وی اظهار کرد: اختیار تعطیل کردن مدارس از شورای تأمین استانها سلب شده و شورای امنیت ملی بر اساس مصوبهای که از سوی رهبر معظم انقلاب نیز تفویض شده است، این موضوع را به ستاد ملی پیشگیری از شیوع کرونا محول کرده است. لذا مبنای هرگونه تصمیم و عمل در موضوع کرونا منحصراً در اختیار ستاد پیشگیری است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بر اساس تصمیمهای ستاد مذکور، مدارس هر منطقهای در کشور که آلوده باشد، تعطیل اعلام میشود.
حاجیمیرزایی خاطرنشان کرد: تحرک زیاد جمعیت و انجام سفرها یکی از مشکلات جدی در مسیر پیشگیری از بیماری کرونا است، بنابراین اطلاع رسانی در خصوص تعطیلات تنها از طریق استانها انجام میشود.
وی اظهار کرد: ما باید از تهدید موجود برای توسعه آموزشهای مجازی به فرصت بهرهمند شویم، به نحوی که از این به بعد مدرسه عملاً تعطیل نمیشود، بلکه در موارد تعطیلی معلمان در مدرسه حضور دارند و آموزشهای لازمه را از طریق فضای مجازی ارائه میدهند بنابراین در این صورت، تعطیلی مدارس مفهومی نخواهد داشت.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر این ظرفیت توسعه پیدا کند میتوانیم گسترش عدالت اجتماعی را در پرتوی آموزشهای مجازی محقق سازیم. همچنین از این پس یکی از موارد ارزیابیها، نحوه مواجهه استانها با تعطیلات مدارس و ارائه آموزشهای مجازی است.
حاجیمیرزایی ادامه داد: خوشبختانه گشایشهای خوبی در حوزه مالی صورت گرفته است؛ از جمله؛ اجرای طرح رتبه بندی، فصل دهم قانون خدمات کشوری و حق نوار مرزی، لذا از این موضوع برای ایجاد انگیزه در همکاران باید استفاده کرد، و نباید فرهنگ بهانهگیریهای بیدلیل ادامه یابد.
وی خاطرنشان کرد: در پی هر گشایش باید شاکر باشیم چنانکه در آموزههای دینی ما شکرگزاری مایه فزونی نعمتها است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نیازمند ارتقای سرمایه اجتماعی آموزش و پرورش هستیم، لذا معلمان باید در این زمینه همکاری کنند.
حاجیمیرزایی اضافه کرد: اجرای ستد تحول بنیادین، هم وظیفه ماست، هم علاقهمندیم و هم ضروری است. لذا برنامه درسی باید متناسب با برنامه سند تحول باشد و این اولین استراتژی ما است.
وی گفت: استراتژی دوم ما تهیه بستههای تحولی است. اینکه از درون سند اهدافی دست یافتنی در زمان کوتاه و قابل اجرا هستند و تحقق آن شوقانگیز است، باید نسبت به انجام آن اقدام شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: برای ایجاد گفتمان در خصوص سند تحول باید فهم روشنی را به وجود آوریم؛ به طوری که الهام بخش باشد. بنابراین مواردی را از سند تحول اجرا کنیم که برای خانواده و جامعه معنادار و مشارکتپذیر باشد و شیرینی آن برای جامعه مشهود باشد.
حاجیمیرزایی گفت: اهدافی را در سند تحول دنبال کنیم که بتواند با همین امکانات قابل دست یافتن باشد، لذا اجرای قسمتی از سند نیازمند ارائه بسته است و بسته مذکور باید نقش عوامل خانواده و محتوا را در خود مشخص کند.
وی گفت: به رغم گذشت چند سال از اجرای سند نتوانستیم شیرینی سند را به مخاطبان نشان دهیم، بنابراین هر هفته بخشی از وقت خود را برای برنامههای سند میگذاریم و دنبال خلاقیت و خلق نتیجه قابل مشاهده برای جامعه هستیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: مدیری توانمند است که بتواند خلق نتیجه کند؛ چنانکه در دنیا میبینیم به خلق نتیجه اهمیت میدهند. بنابراین در ارزیابیهای استانی روی خلق نتیجه حساس هستیم.
حاجیمیرزایی از تهیه چهار بسته اجرایی در راستای تحقق ستد تحول خبر داد و اظهار کرد: هرچند تاکنون چهار بسته تهیه و ارائه کرده ایم، اما در عین حال استانها میتوانند خلاقیتهای استانی را به بستهها اضافه کنند.
وی گفت: در این بستهها دنبال کار ملی نیستیم، بلکه بیش از اهمیت به گستره کار به کاملیت و نتیجه کار اهمیت میدهیم. لذا اگر در یک مدرسه یک مورد از سند قابل اجراست، همان کار را انجام دهیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ارائه بستههای چهارگانه سند تحول، تصریح کرد: بسته اول، بسته مهارت آموزی است. باید به این هدف برسیم و ضروری است با تقویت کارآفرینی در دوره اول متوسطه محقق خواهد شد.
حاجیمیرزایی ادامه داد: بسته دوم در مورد مبارزه چاقی و سایر موضوعات بهداشتی است که توسط معاونت تربیت بدنی و سلامت تهیه و ارائه شده است. بسته سوم، با موضوع دستیابی به مهارتهای پایه در معاونت آموزش ابتدایی تهیه و ارائه شده است.
وی با اشاره به جایگاه تربیت در سند تحول عنوان کرد: بسته چهارم بحث تربیت که فوقالعاده مورد توجه است را ارائه میکند و در معاونت پرورشی و فرهنگی تهیه شده است و در خصوص اینکه چه چارچوبی برای مهارتهای تربیتی وجود دارد بحث میکند.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در راستای اجرای کامل سند تحول سایر معاونتها نیز باید بستههای مناسب را تهیه و برای اجرا به مدارس ارسال کنند.
آموزش مجازی؛ آنتی ویروس تعطیلی کلاسها
لینک کوتاه : http://www.nabzevatan.ir/?p=1098