به گزارش نبض وطن، چندی پیش، انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو در نامهای به رئیسجمهور ضمن انتقاد از سیاستهای نادرست حاکمیتی و ناکارآمدی خودروسازان که گاها پای قطعهسازان نوشته میشود، به بی مهری که خودروسازان نسبت به صنعت قطعهسازی طی سالها داشته و حقوق حقه این بخش از صنعت را مورد اجحاف قرار داده و صنعت را به معرض نابودی کشانده است، اشاره کرده و خواستار اصلاح سیاستهای کلان صنعت خودرو شده است.
در این نامه که به امضای ۱۱۰ قطعه ساز رسیده، قطعهسازان نسبت به واردات بیرویه قطعات بیکیفیت و بیاصالت چینی که در نتیجه همین سیاستهای کلان غلط، تقویت شده و کمبود منابع ارزی را هم بیش از پیش ایجاد کرده، عدم پرداخت مطالبات صنعت قطعه، قراردادهای یکجانبه خودروسازان، اعمال جرائم مختلف و متعدد در حسابهای قطعهسازان، عدم تامین ارز مورد نیاز و همچنین عدم بهروز آوری نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.
امضاکنندگان نامه مذکور که به عنوان بخشی اصلی صنعت قطعهسازی خودرو کشور هستند، ضمن هشدار نسبت به وضعیت بحرانی طی ماههای آتی، خواستار اصلاح سیاستهای کلان صنعت خودرو و تغییر مسیر خودروسازان شده و تاکید دارند که چنانچه سیاستهای کلان خودروسازان اصلاح شود، امکان افزایش تیراژ تولید خودرو به رکورد ۶٠٠٠ دستگاه در روز با تامینکنندگی قطعهسازان کشور، امری قابل دستیافتنی خواهد بود.
تولید قطعه بطور متوسط ۶ درصد کاهش یافته است
حسین اخوان- نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو- در نشست خبری صبح امروز (دوشنبه) این انجمن، ضمن اشاره به اینکه صنعت خودرو به عنوان یک صنعت پیشران، نقش مهمی در توسعه کشور دارد که بسیاری دیگر از صنایع را با خود همراه میکند، اظهار کرد: طی سالهای اخیر صنعت خودرو کشور فراز و نشیب بسیاری را تجربه کرده اما در مجموع پیشرفتهایی داشته است. چالشهای موجود منجر به گردهمایی بالغ بر ٢٠٠ قطعهساز و در نهایت تنظیم نامهای خطاب به رئیس جمهور شد تا در رابطه با مسائل مربوط به مجموعه صنعت خودرو را به سمع و نظر رئیس جمهور برسانیم.
وی افزود: بخشی از موضوعات مطروحه در این نامه درخواستی، مورد بررسی قرار گرفته و در جهت رفع موانع گامهایی برداشته شده است و شرایطی ایجاد شده که انجام شوند که از این بابت هم تشکر میکنیم؛ یکی از اقداماتی که بسیار مهم بود، موضوع به روز رسانی قیمت خودروها بود که ١٨ ماه فریز شده بود، تفکر آن وجود داشت، اما انجام نمیشد.
این عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو خاطرنشان کرد: یکی از تصمیمات دیگر خوبی که گرفته شد، مسئله تخصیص ارز در وزارت صمت بود تقریباً به نوعی متمرکز شده بود و نیاز به چانهزنی و مراجعات متعدد داشت؛ بطوریکه قطعه سازها و خودروسازان در چهار ماه اول سال هیچ ارزی دریافت نکرده بودند و همین موضوع چالش بسیاری در تامین مواداولیه ایجاد کرده بود؛ با تصمیم اخیر که بر سر این موضوع گرفته و به سازمان تجارت منتقل شد، قطعاً بر اساس رویههای اساسی و درستی امیدوار هستیم که تخصیص شکل بهتری بگیرد و به موقع انجام شود.
اخوان تصریح کرد: یکی از مسائل فعلی ما در بحث تولید است؛ در حال حاضر به طور متوسط نسبت به سال گذشته شش درصد تولید قطعات، کاهشی بوده است. مهمتر از همه نیز بحث تامین نقدینگی و به خصوص تعهدات معوق خودروسازان است؛ البته قول دادهاند که تا پایان ماه جاری، بخشی از تعهدات سررسید شده، پرداخت شود. طبق آمار، حدود ۱۰۰ همت مطالبات قطعهسازان است که از این میزان حدود ٣٠ همت آن سر رسید شده و حدود ۴٠ همت هم مطالبات بالای ١٢٠ روز است.
نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات با بیان اینکه سیاستهای انقباضی بانکها در کشور فشار زیادی را به صنعت خودروسازی وارد میکند، تصریح کرد: خودروسازان قول دادهاند که از محل افزایش قیمت فروش محصولات، مطالبات معوق سررسید شده خود را پرداخت کنند تا ما نیز بتوانیم به ظرفیت مناسب خود برسیم. ظرفیت قطعهسازی کشور تامین قطعات برای بیش از دو میلیون دستگاه خودرو است که قابل افزایش هم هست؛ در صورت تامین نقدینگی و مواداولیه مورد نیاز به موقع و به میزان کافی، تولید و تحویل قطعه به خودروساز را افزایش میدهد. بهتبع این موضوع، تولید خودرو نیز افزایشی خواهد شد؛ تجربه نشان میدهد با افزایش تولید و عرضه به بازار، جریان کاهشی شدن قیمت در بازار نیز فراهم میشود.
اخوان اظهار کرد: در حال حاضر بالغ بر ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ منازل به عنوان کالای سرمایهای، انباشت شده است؛ قطعا کاهش قیمت سبب میشود که این تعداد وارد بازار شده و به ثبات بازار کمک کند.